התקף חרדה – פחד חפוז ולא צפוי, עם סימנים גופניים כמו דפיקות לב מהירות וזיעה. הרבה אנשים, במיוחד בהתקף הראשון, מחפשים טיפול רפואי מיידי, חושבים שהם בהתקף לב. חייבים בדיקה רפואית לשלול תקלות בריאות ולהבחין בין פאניקה למחלה קרדיווסקולרית. אם יש התקפות חרדה תדירות, זה עלול להיות הפרעת חרדה.

ראה כתבה נוספת: סכיזופרניה

גורמים להתקף חרדה

התקפי חרדה מתרחשים כאשר מערכת הסימפתטית בגוף שלנו מתפעלת. מערכת זו מעוררת את תגובת ה"לחימה או בריחה" שלנו, המתרחשת במצבים של סכנה מיידית. השחרור של אדרנלין מגביר את יעילות מערכות בגוף כדי להכין אותנו להתמודד עם האיום.

אבל, בהתקפי חרדה, המערכת הסימפתטית מתפעלת גם כאשר אין איום מיידי. סימפטומים כמו תחושת חרדה עזה, דופק מהיר, רעידות, הזעה, קוצר נשימה, סחרחורת וחוסר שלווה.

התקפי חרדה יכולים להתרחש בגלל מספר גורמים, לרבות:

• גנטיקה,
  • מצבים ביולוגיים מסוימים,
  • חשיפה למתח נמשך,
  • חשיפה למצבים מאיימים או מפחידים,
  • שימוש בחומרים מעוררים או בתרופות מסוימות.

התקפי חרדה נפוצים באנשים הסובלים מהפרעות אנכיות, כמו הפרעה OCD אובססיבית-כפייתית או תסמין פוסט טראומטי. כמו כן, הם נפוצים באנשים שחוו אירועים טראומטיים או מתח חמור בחייהם.

חלק מהאנשים שמתמודדים עם התקפי חרדה מתרחשים בגלל השקפת המערכת הנקראת מערכת הסימפתטית בגוף. מערכת זו משמשת להכנת הגוף למצבים אפשריים של התמודדות עם מצבים אפשריים של חומרה וסיכון, מתוך שלושה תגובות ממוחשבות:

• לחימה,
  • בריחה
  • הקפאה.

כאשר אנו משפיעים על מצב שמאיים על חיינו, מערכת זו מפזרת הורמונים מגוונים, שביניהם החשובים ביותר הם האדרנלין, שמטרתם להעלות את תפקוד הגוף לשיאו כדי להתמודד עם האיום באופן הטוב ביותר.

ראה כתבה נוספת: התקף פסיכוטי

גורמים נוספים

ההפעלה של מערכת הסימפתטית מגרמת למגוון של סימפטומים פיזיים, כולל רעידות, דופק מהיר, הזעה, כאבים בחזה, תחושה של מחנק, נשימה מואצת, סחרחורת, תחושת נימול בגפיים, חום ותחושת ניתוק מהמציאות. הסימפטומים האלה משמשים להכנת הגוף להתמודד עם איום, לדוגמה, ההזעה משמשת לקירור הגוף אם נדרש מאמץ. רעידות בידיים או ברגליים מתרחשות כתוצאה מהזרמת דם מרובה לשרירים, כך שהם יהיו מוכנים ויכולים לפעול באופן מיטבי.

במצב של התקפת חרדה, אין איום ממשי, אך מערכת הסימפתטית מתרגשת בכל זאת, מה שגורם לכל אותם סימפטומים. כיוון שאין איום ממשי להתמודד עימו, האדם מרגיש מבולבל ומבוהל. זה יכול להיות חוויה מאוד מפחידה, שמכניסה את האדם למצב של פחד וחרדה גם יותר.

גורמים מגוונים יכולים להפעיל את מערכת הסימפתטית באופן שאינו מתאים, ולגרום להתקפת חרדה. כאלו כוללים גנטיקה, מצבים נפשיים, שינויים פיזיים או הורמונליים, חוויות חיים טראומטיות, ועוד. במקרים מסוימים, עשויים להיות מצבים מסוימים או מקומות שמזרימים את החרדה, כמו לדוגמה מקומות ציבוריים כאשר אדם מרגיש חרדה ממקומות ציבוריים (אגורפוביה), או מצבים של לחץ במקום העבודה.

הטיפול בהתקפות חרדה כולל פעמים רבות טיפול תרפויטי כמו תרפיה קוגניטיבית התנהגותית, תרפיה בעזרת מדיטציה או רלקסציה, ולפעמים טיפול בעזרת תרופות. המטרה היא ללמד את האדם להכיר בסימפטומים, להבין שהם חלק מהתקפת חרדה ולא מצב חירום ממשי, ולנהל את הסיטואציה באופן שיאפשר לו להרגיע את מערכת הסימפתטית.

ראה כתבה נוספת: התקף חרדה תסמינים

אבחון התקפי חרדה

ההתקפת חרדה, על פי הגירסה החמישית של המדריך האבחנתי והסטטיסטי (DSM-5), מתארת אירוע שבו מתגברת באופן מהיר תחושת חרדה עצומה או פחד נוראי, מגיעה לשיאה בתוך עשר דקות ומלווה בלפחות ארבעה מהסימפטומים הבאים:

1. דפיקות לב מהירות.
  2. ייתר הזעה.
  3. רעדות.
  4. הרגשה שאתה מתחנק או שאתה לא מצליח להשיג מספיק אוויר.
  5. כאבים או לחצים בחזה.
  6. בחילה או תחושה של אי-נוחות בבטן.
  7. תחושה של סחרחורת, הפסד שיווי משקל או תחושה שהעולם מסתובב.
  8. דה-ריאליזציה (תחושה שאתה מנותק מהמציאות) או דה-פרסונליזציה (תחושה שאתה מנותק מגופך).
  9. פחד שאתה עומד לאבד שליטה או שאתה עומד להשתגע.
  10. תחושה שאתה עומד למות.
  11. תחושת הירדמות או נימול בחלק מגוף ך.
  12. גלי חום או צמרמורת.

מטופלים החווים חרדה, התקפות שמוגבלות לפחות מארבעה סימפטומים ולרוב כוללות רק סימפטום אחד או שניים. צרחה בלתי מנוגנת, בכי, כאבי ראש או אפילו צלצול באוזניים.

ראה כתבה נוספת: הבדלים בין גברים לנשים בהפרעת אישיות נרקיסיסטית (נרקיסיזם)

טיפול בהתקף חרדה

CBT גישה שנמצאה להיות מאוד יעילה בטיפול בהתקפי חרדה. טיפול CBT ככלי ראשון לטיפול בהתקפי חרדה. בנוסף, תרופות מסוג SSRI (מאכלסי שנהפך סרוטונין באופן סלקטיבי) הן שיטה אחרת שנמצאה כמועילה. ישנן מחקרים שמראים שגם טיפול פסיכודינאמי, שמחפש את השורשים של החרדה מהעבר הרחוק, יכול לסייע בהקלה מהירה של הסימפטומים.

CBT להתקפי חרדה מכיל שני שלבים מרכזיים:

1. השלב הקוגניטיבי: כאן, המטופל משיג מידע חשוב על ההתקפות שלו. מכיוון שחרדה מהתקף מתרכזת בעיקר בבלבול ובחרדה שהמטופל חווה, ההבנה שהתקף פאניקה הוא תוצאה של תנדנות פיזיולוגית ולא מסמל אי-יכולת או איום מיידי, יכולה להקל על החרדה של התקף פאניקה נוסף ולהפחית את הרגשות השליליים שהמטופל מרגיש.
  2. השלב ההתנהגותי: בשלב זה, המטופל נחשף למצבים איומים ומתמגן מפני תגובות בהלה. זה כולל שני חלקים:
  • הימנעות מהתנהגויות שהמטופל עשוי לבצע בניסיון להתמודד, אך בפועל הן עלולות להחמיא את התקפת החרדה או להגביר את הסיכוי להתקפות נוספות.
  • חשיפה – התמודדות מתמדת ומתודעת עם תחושות גופניות שהמטופל מפחד מהן. המטופל למד להתמודד עם תחושות אלה במהלך הטיפול, ומוזמן לעשות זאת באופן עקבי בין הטיפולים. החשיפה מאפשרת לראות שאף על פי שהתחושות הן לא נעימות, הן אינן מהוות סכנה והוא יכול להתמודד עם אותן ללא התערבות רפואית.

התקפי זעם

?What is Cognitive Behavioral Therapy