עמוד הבית > חדשות > חרדה מתופעות לוואי של חיסון קורונה
חרדה מתופעות לוואי של חיסון קורונה

מהם התסמינים של חרדה מתופעות לוואי של חיסון קורונה, כיצד מתפתחת חרדה ואילו שיטות יכולות לסייע בטיפול?
avatarPsychologim.com | 24/11/2021 14:47

מהי חרדה מתופעות לוואי של חיסון קורונה?

חרדה מחיסון ( וואקסינופוביה ) הוא פחד לא הגיוני מחיסונים (חשוב לא לבלבל בינו לבין פחד ממזרקים וזריקות). אדם הסובל ממחלה זו חווה חרדה גדולה מעצם המחשבה על חיסון – הן לגבי מחלה ספציפית (למשל מנגיף קורונה), והן, באופן עקרוני, לפני החיסון בכלל. פחד מחיסון יכול להיות קל, אבל לפעמים התסמינים חמורים למדי.

מהם התסמינים של חרדת ההתחסנות?

• רגשות עזים של כעס או תוקפנות כלפי מי שדוגלים בחיסונים נגד קורונה או מציעים להתחסן.
  • רצון להימנע מכל דיבור או אזכור של חיסונים נגד קורונה, סירוב לבקר רופא כדי לא לשמוע דבר על התחסנות, או להיפך, הקיצון השני – שליטת יתר, תוך לימוד מתמיד של הנושא, חיפוש חומרים חדשים זמינים, השתתפות בקהילות נושאיות.
  • במקרים מסוימים, אדם חווה התקף פאניקה מלא: הדופק והנשימה שלו עשויים להיות תכופים יותר, עלולים להופיע חום, עליית לחץ הדם, רעידות, בחילות, מתח שרירים, הזעת יתר, כאבים במיקום לא ברור. במקרים מסוימים יתכנו בלבול ואף עילפון. מכלול התסמינים תלוי בעוצמת הפוביה. הביטוי של כל אחד מהם מסמן את נוכחותו.

כתבות נוספות:

5 טיפים שיעזרו לכם לשרוד את שנת הלימודים בתקופת הקורונה COVID-19

פיברומיאלגיה, דאבת השרירים או כאב כרוני, איך מטפלים?

דיכאון אחרי לידה או בייבי בלוז

האם ניתן לטפל בחרדת התחסנות?

ניתן לטפל בהצלחה בחרדה מהתחסנות, כמו בכל הפרעות חרדה אחרות. לרוב, אנשי מקצוע משתמשים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ( טיפול CBT ) – זה עוזר למצוא את הגורם לפחד וחרדה.

גורמים לחרדת התחסנות

בדרך כלל, המקורות של חיסון פוביה הם חוסר מודעות, שמועות ומידע מוטעה. אבל במקרים מסוימים, גם לתורשה יכולה לשחק תפקיד: אם בהיסטוריה המשפחתית של החולה יש מקרים של הפרעות חרדה, אז הוא רגיש יותר לפוביות שונות.
אדם, חשוד במיוחד, סביר, מתחיל לבנות שרשראות לוגיות שגויות, להאמין בתיאוריות אנטי-מדעיות לא מוכחות ולעבור לחשיבה כביכול מאגית, למצוא קשר בין אירועים אקראיים למחשבותיו שלו, גם כאשר, מנקודת המבט. מהסיבה, זה לא יכול להיות. בהדרגה, על רקע זה, הוא מפתח חיסון פוביה.
רופאים יכולים לפעמים גם להטעות חולים לגבי חיסונים. במקרים מסוימים, סיפורו של הרופא על החיסון מעורר הפרעה פסיכוגנית נוספת – יאטרוגניזם: הידרדרות במצבו הפיזי או הרגשי של אדם, שהתגרה בכוונה על ידי עובד בריאות. זה יכול לגרום לנוירוזה, טראומה פסיכולוגית ופוביות הקשורות לחיסון.
חשוב לציין: רק מומחה יכול לבצע אבחנה מדויקת ולהציע טיפול.

מה עוד גורם לך לסרב לחיסון?

אם מישהו פשוט מטיל ספק ביתרונות של חיסון או חיסון נגד מחלה ספציפית, אז זה לא יכול להיחשב חיסון מלא. במקרה זה, אדם רק צריך להעריך באופן ביקורתי כל מידע נכנס, ללמוד מקורות סמכותיים ולהקשיב אך ורק לחוות דעת של מומחים.
באופן פרדוקסלי, היתרונות של התחסנותנגדו בחלקו: רבים שכחו שבזכות החיסונים ירדה השכיחות של זיהומים חמורים כמו אבעבועות שחורות ופוליו. אולם אם הקמפיין יופסק לטובת התחסנות, עקומת ההידבקויות בנגיפים שונים תעלה בהכרח שוב.
נכון לעכשיו, ישנן שתי התפיסות המוטעות העיקשות ביותר לגבי חיסונים המעוררים חיסון פוביה וגורמים לאי אמון בתרופות.

מיתוסים על חיסונים

מיתוס מס' 1: חיסונים רעים לבריאות
אחת התפיסות השגויות הפופולריות ביותר. זה הופיע בעיקר בגלל שבימים הראשונים לאחר מתן התרופה עלולים להופיע תסמינים של הצטננות קלה: חום, כאבים במקום ההזרקה, חולשה וכאבים בשרירים. עם זאת, הם לא צריכים להוות סיבה לדאגה מכיוון שהם מעידים על תגובה חיסונית. הגוף מתכונן להילחם במחלה ומייצר חומרים ספציפיים שיגנו עליו כאשר הוא בא במגע עם הפתוגן. ככלל, כל התופעות הלא נעימות נעלמות לאחר מספר ימים.
תסמינים כאלה יכולים להיגרם גם מחיסונופוביה, אבל לא מהתרופה: המטופל עצמו "מתכנת" את עצמו לביטוי שלהם. תגובות פסיכוסומטיות שכיחות במיוחד בקרב טבע היסטרי. לכן, לעיתים נדרשת פסיכותרפיה לפני ההתחסנות.
לחיסון יכולות להיות תופעות לא רצויות, אך הסיכון לפתח אותן נמוך משמעותית מהסיכון לפתח מהלך חמור של המחלה ממנה האדם מחוסן.

מיתוס מספר 2: החיסון לא יעיל, כי אחריו עדיין אפשר לחלות או לקבל זיהום בזמן ההזרקה
חשוב לזכור כאן שכל חיסון אינו תרופה, אלא מניעה. לאחר התחסנות, הסיכון להידבקות נשאר, אך הוא הופך נמוך בהרבה, והסבירות להעברת המחלה פוחתת מאוד לעיתים.
כל התרופות עוברות בדיקות רבות והן מותרות לשימוש רק לאחר אישור מלא. ובמקרה של ספוטניק החמישי, אישור כזה התקבל לא רק מרשויות הרגולציה הרוסיות, אלא גם מארגונים דומים במדינות אחרות שבהן התרופה מחוסנת באופן פעיל.
דעה קדומה לגבי מקרי מוות לאחר התחסנות מתוארת בביטוי Post-hoc propter hoc – "אז פירושו בגלל זה". אנשים חושבים כך: מישהו שחוסן לאחרונה מת פתאום – זה אומר שהזריקה אשמה. אבל קורה גם שאנשים מתים לאחר ההתחסנות מסיבות שלא קשורות לזה.
ישנם מקרים בודדים של מקרי מוות לאחר חיסון, אך מספרם קטן פי מאות ממספר מקרי המוות מהמהלך החמור של COVID-19.

© SHUTTERSTOCK

מה עוד מסוכן בחרדת התחסנות?

כל דבר לא ידוע גורם לחשד, לדחייה של אדם. זה מתבטא בהתנהגות הימנעות. אם הפחד לא מסתדר, אנחנו מנסים להתעלם מהאובייקט אליו קשורה החרדה. מישהו מפחד ממעליות ועולה רק במדרגות, חלק לא יורדים במטרו ומשתמשים רק בתחבורה יבשתית.
המודל הבולט ביותר של התנהגות הימנעות הוא חרדת טיסה. בסירובינו לטוס , אנחנו מגבילים את עצמנו, מאבדים את ההזדמנות לראות ערים חדשות, מדינות, להכיר תרבות ואנשים אחרים.
כל רגש שלילי פוגע מאוד באיכות החיים.
הימנעות מהתנהגות במקרה של חיסון פוביה מגבירה את הסיכונים לחלות בזיהום, מביאה למהלך חמור של המחלה ולהשלכותיה. הסבירות לנוירוזות, התקפי פאניקה עולה גם היא. פחד ומתח מתמשכים משפיעים לרעה על הבריאות ומחלישים את המערכת החיסונית.

איך להפסיק לפחד מחיסונים?

התגברות על הפחד מהתחסנות, אם לא מדובר בחיסונים, יכולה לעזור לפחד אחר – השלכות המחלה. זה צריך להיות גבוה מהפחד הרגעי לפני ההזרקה. לדוגמה, ההתפתחות הקשה של המחלה, הסבירות להדבקה של קרובי משפחה ויקרים הרבה יותר מסוכנת מתסמינים לא נעימים לטווח קצר לאחר זריקה. כאשר מטופל הולך לבית החולים או מבקר אהוב חולה, הוא משנה במהירות את הבנתו לגבי מניעה והיתרונות של התחסנות.
המצב הנוכחי בעולם משפיע לרעה על מצבו הפסיכולוגי של האדם, נוירוזות ופוביות הפכו למכת מדינה של ממש בימינו. מצבים אובססיביים ופחדים לא הגיוניים מסבכים מאוד את חיי המטופל, משבשים את ההסתגלות החברתית ומחמירים את הרווחה. ניתן וצריך לטפל בהם – גם למען עצמך וגם למען הסביבה שלך.