עמוד הבית > חדשות > הקיץ האחרון - משולש פסיכוסקסואלי מרתק
הקיץ האחרון

הקיץ האחרון - משולש פסיכוסקסואלי מרתק

הסרט "הקיץ האחרון" (2023), בבימויה של קתרין ברייה, מתמקד בסיפור מורכב ומעורר מחשבה על מערכת יחסים אסורה בין אן, עורכת דין מבוססת ותיאו, בנה החורג בן ה-17. הסרט חוקר את ההתפתחויות הפסיכולוגיות והרגשיות של הדמויות, תוך הצגת דילמות מוסריות הנובעות ממשולש פסיכוסקסואלי טורדני הכולל גם את פייר, בעלה של אן ואביו הביולוגי של תיאו. הדמויות מוצאות את עצמן במאבק פנימי עז, הנובע מהרצון לממש את תשוקותיהן ומנגד, מהצורך להישאר בגבולות המוסר המקובלים.
avatarPsychologim.com | 06/08/2024 17:56
0

הסיפור של הסרט “הקיץ האחרון” (Last Summer) נפתח כשפייר, מנהל מערכת יחסים קרירה עם אשתו, מזמין את בנו תיאו להתגורר איתם במהלך הקיץ. תיאו, נער צעיר ומרדני, מגיע מבית אימו שבו הוא לא הסתדר, ומתחיל לפתח יחסים קרובים עם אן. בתחילה, היחסים ביניהם מתוארים כקירבה משפחתית רגילה, אך ככל שהקיץ מתקדם, מתברר כי המשיכה ההדדית ביניהם חורגת מגבולות המשפחה. הסרט מתאר את ההתפתחות ההדרגתית של מערכת היחסים הזו, תוך שהוא מציג את הסיכונים והסיבוכים הנלווים.

(צילום: באדיבות קולנוע חדש)

הבמאי ברייה בונה את המתח והמורכבות בסיפור באופן זהיר ומחושב. היא מציגה את האתגרים והמניעים של כל דמות בצורה חדה וברורה, ומאפשרת לצופים להבין את הכאב והבלבול שבבחירותיהם. הסיפור אינו מתמקד רק בקשר הפיזי אלא גם בהשפעות הרגשיות והנפשיות שהוא מביא עמו, במיוחד על תיאו הצעיר שמוצא את עצמו נמשך למבוגרת המשמעותית בחייו החדשים. ההקשרים המוסריים והחוקיים של מערכת היחסים מוסיפים למתח ומובילים לחשיפה של צדדים אפלים בנפש האנושית.

במקביל, הסרט עוסק גם בקשר של אן עם בעלה פייר, המוצג כדמות מרוחקת וקרה. פייר מתקשה להתמודד עם הסיטואציה המתפתחת בביתו, ונראה כי הוא מודע למתח המתרחש אך אינו יודע כיצד להתמודד עמו. התסכול שלו מתגבר ככל שהוא מבין שהוא מאבד שליטה על משפחתו ועל אשתו. הסרט מעלה שאלות על נאמנות, אהבה ומשפחה, ומזמין את הצופים לחשוב על הגבולות הדקים המפרידים בין נכון לשגוי, בין מוסרי לבלתי מוסרי.

התמה המרכזית: כוח ושליטה

הסרט "הקיץ האחרון" מציג בצורה ברורה את הנושא המרכזי של כוח ושליטה במערכות יחסים. אחת השאלות המרכזיות שעולה היא כיצד כוח יכול להיות מנוצל וכיצד שליטה יכולה להתפוגג. אן, שמוצגת כאישה חזקה ובעלת קריירה מצליחה כעורכת דין, מוצאת את עצמה מאבדת שליטה על חייה האישיים כאשר היא נמשכת לתיאו, נער צעיר ונמרץ. תיאו, מצדו, מנצל את המעמד החדש שלו במשפחה כדי לבחון את גבולות הכוח שלו, מה שמוביל למערכת יחסים סבוכה וטעונה.

הכוח במשולש הפסיכוסקסואלי הזה אינו מופעל רק על ידי דמויות אלא גם באמצעות סיטואציות. אן מוצאת עצמה נקרעת בין תפקידה כאם חורגת לתיאו לבין הרצון הלא נשלט שלה למערכת יחסים אינטימית עמו. היא חווה תהליך של אובדן שליטה פנימית, שבו היא מוותרת על הערכים המוסריים שהאמינה בהם, לטובת תשוקותיה הפרטיות. תיאו, בניגוד לכך, מגלה את יכולתו להשפיע ולשלוט במצב, אף על פי שהוא צעיר וללא ניסיון.

הסרט מתאר גם את הדינמיקה של הכוח בין אן ופייר, בעלה. פייר, שבתחילת הסרט מוצג כדמות מרוחקת וקרה, מתמודד עם תחושת אובדן השליטה על אשתו ובנו. הוא נאבק לשמור על מבנה המשפחה המסורתי והרגולרי, אך מגלה כי כוחו אינו מספיק כדי לשלוט במצב המתדרדר. ברייה מציגה את המאבק הזה בצורה כואבת, הממחישה את האופי השברירי של כוח ושליטה במערכות יחסים, ואת התוצאות ההרסניות של אובדן השליטה.

הכוח בסרט מתבטא לא רק במעשים אלא גם במילים ובמניפולציות רגשיות. אן משתמשת בכוחה המשפטי ובידע שלה על החוק כדי להסתיר את מעשיה, תוך שהיא מנסה לשלוט בנרטיב של מערכת היחסים עם תיאו. התמרונים הרגשיים והפסיכולוגיים בין הדמויות מציגים את המורכבות שבכוח ושליטה, ואת הקושי להבדיל בין ניצול לתשוקה אמיתית. הסרט מעלה שאלות על מוסר, צדק ואחריות, ומציג את הכוח כמשהו דינמי ולא מוחלט, המשתנה בהתאם לסיטואציה ולדמויות המעורבות.

אינטימיות וגבולות מוסריים

אחד הנושאים המרכזיים בסרט "הקיץ האחרון" הוא האינטימיות והגבולות המוסריים הנפרצים במסגרת המשולש הפסיכוסקסואלי. מערכת היחסים בין אן לתיאו נחשפת כאינטימיות אסורה, המערערת את הבסיס המוסרי של המשפחה ואת חוקי החברה. הסרט מציג את ההתפתחות ההדרגתית של הקשר בין השניים, החל מהקירבה המשפחתית הראשונית ועד לתשוקה האסורה שמתפתחת ביניהם. ברייה מציגה את הקשר בצורה מורכבת, מבלי לשפוט את הדמויות, אלא מציבה את הצופים בפני שאלות מוסריות מורכבות.

ההצגה של האינטימיות בין אן לתיאו נעשית בצורה אינטנסיבית וריאליסטית. השימוש בזוויות צילום אינטימיות ובקלוז-אפים מדגיש את הקרבה הפיזית והרגשית בין הדמויות. התיאור של סצנות האינטימיות והקשר הפיזי בין אן לתיאו נעשה בצורה שאינה מציגה רק את האספקט הפיזי, אלא גם את ההיבטים הרגשיים והפסיכולוגיים המורכבים של הקשר. הסרט מציג את האינטימיות כאמצעי לחקור את הזהות העצמית ואת הגבולות האישיים של כל דמות, ומעלה שאלות על הנורמות המוסריות והחוקיות הקיימות בחברה.

הגבולות המוסריים הנפרצים בסרט הם מרכזיים לעלילה ומציגים את הדילמות המוסריות שעומדות בפני הדמויות. אן, כאישה מבוגרת ובעלת ניסיון, נקרעת בין התפקידים השונים שהיא ממלאת: כאם חורגת, כעורכת דין וכאישה. התשוקה האסורה שלה לתיאו מעמידה אותה במצב של קונפליקט מוסרי עמוק, כאשר היא נאבקת בין הרצון שלה לממש את התשוקות שלה לבין הידיעה שהיא עוברת על החוק ועל ערכי המוסר שלה עצמה.

הסרט מעלה שאלות על הגבולות בין מה שנחשב למקובל ומה שנחשב לאסור. אן, שמבינה את ההשלכות האפשריות של מעשיה, נאבקת עם רגשות האשמה והפחד מהעונש הציבורי והמשפטי. היא מנסה להסתיר את הקשר כדי לשמור על תדמיתה ועל משפחתה, אך מוצאת את עצמה נתונה ללחצים פנימיים וחיצוניים שמאיימים לחשוף את הסוד. התהליך הזה מציג את המורכבות שבמערכות יחסים אינטימיות ואת הקושי להגדיר מהי אינטימיות ראויה ומהי ניצול.

השפעות פסיכולוגיות

ההשפעות הפסיכולוגיות של מערכת היחסים האסורה בין אן לתיאו מהוות נושא מרכזי בסרט "הקיץ האחרון", והן מוצגות בצורה מעמיקה ומורכבת. תיאו, נער צעיר בגיל ההתבגרות, חווה טווח רחב של רגשות כתוצאה מהקשר המתפתח עם אן. הוא מתמודד עם תחושות של בלבול ואי-ודאות, כאשר הוא מוצא את עצמו נמשך לאן אך גם מרגיש נבוך מהסיטואציה המורכבת. ההתמודדות שלו עם הרגשות הסותרים הללו מציגה את האופי השברירי של גיל ההתבגרות, כאשר הנער נקרע בין הרצון להיות חלק ממשפחה לבין השאיפה לעצמאות.

אן, מצידה, נאבקת עם תחושות אשמה ושאיפה לשליטה. היא מוצגת כדמות בעלת שליטה חזקה בעבודתה, אך במערכת היחסים האסורה עם תיאו, היא מגלה את צדדים החלשים והפגיעים שלה. הסרט מציג את ההתמודדות של אן עם הרגשות המורכבים שלה, החל מהרצון לפרוץ את גבולות המוסר והחוק, ועד לתחושת האשמה והפחד מהחשיפה. תחושת השליטה של אן מתערערת ככל שהקשר מתקדם, והיא נאלצת להתמודד עם ההשלכות הפסיכולוגיות של מעשיה.

ההשפעות הפסיכולוגיות אינן מוגבלות רק לאן ולתיאו, אלא נוגעות גם לדמויות אחרות בסרט, כמו פייר, בעלה של אן. פייר מוצג כדמות שמתמודדת עם תחושת חוסר אונים ואובדן שליטה, כאשר הוא מגלה על מערכת היחסים האסורה. התסכול שלו מתגבר ככל שהוא מבין שהוא אינו יכול לשלוט במצב, ומתחילים להתעורר בו רגשות של זעם ואכזבה. הסרט מציג את המאבק הפנימי של פייר לשמור על הסדר המשפחתי, ואת ההתמודדות שלו עם תחושת הבגידה.

בנוסף, הסרט מציג את האופן שבו הקשרים הפסיכולוגיים המורכבים משפיעים על הדינמיקה המשפחתית כולה. הילדים הנוספים במשפחה, כמו גם חברים ובני משפחה נוספים, נאלצים להתמודד עם השפעות ישירות ועקיפות של הקשר האסור. הסרט מראה כיצד מערכת יחסים אסורה יכולה לערער את הבסיס המשפחתי ולהוביל להשלכות פסיכולוגיות עמוקות על כל המעורבים.

סיכום

"הקיץ האחרון" הוא יצירה קולנועית מעמיקה המשלבת בין חקר דמויות פסיכולוגי מורכב לבין שאלות מוסריות וחברתיות נוקבות. הסרט מתמקד במערכת יחסים אסורה, ומציג את ההשלכות הפסיכולוגיות של פריצת גבולות מוסריים וחוקיים. הסרט מעמיד במרכזו את הנושא של כוח ושליטה, ומציג את המאבקים הפנימיים והחיצוניים של הדמויות המרכזיות.

הסרט מזמין את הצופים לחשוב על מוסר, נאמנות, אהבה ומשפחה, תוך שהוא מציג דמויות מורכבות ושבריריות שמתמודדות עם קונפליקטים רגשיים עמוקים. הסרט מציע הצצה לתוך עולמן הפנימי של הדמויות, ומעלה שאלות על האופן שבו אנו מנהלים את מערכות היחסים שלנו וכיצד אנו מתמודדים עם התשוקות והחולשות שלנו. "הקיץ האחרון" הוא סרט שמותיר רושם עז ומזמין להרהורים על טבעה של אהבה, שליטה ומוסר במערכות יחסים אנושיות.

-----------------

פסיכולוג קליני

תגובות
    כלי נגישות