עמוד הבית > חדשות > פחד מעכבישים או ארכנופוביה
פחד מעכבישים או ארכנופוביה

פחד מעכבישים או ארכנופוביה

פחד מעכבישים, או ארכנופוביה, פוביה נפוצה מאוד. נערכו מחקרים רבים שניסו להבין את המנגנונים שבמילוי הפחד הזה ואת הדרכים להתמודד עם הפחד. במאמר זה נתבונן במחקרים השונים, בהסברים התיאורטיים ובאפשרויות הטיפול.
avatarPsychologim.com | 10/07/2023 09:40

איך נקרא פחד מעכבישים?

פחד מעכבישים: קצת היסטוריה והיבטים תרבותיים

פחד מעכבישים נקרא "ארכנופוביה", פוביה נפוצה ומגיע בגיל מוקדם . מחקר של Davey (1991) מצא כי רוב האנשים שסובלים מארכנופוביה החלו להרגיש פחד מעכבישים בילדות, אך לא כולם ממשיכים להרגיש כך בחיים המבוגרים (2). כמו כן, נמצא כי הפחד מעכבישים אינו מוגבל למדינות מסוימות, תרבויות או אזורים מסוימים. הפחד הוא גלובלי וקיים בתרבויות שונות ברחבי העולם, מכך אנו מבינים שהפחד מעכבישים נוצר ממגמות אנושיות או מגנטיקה, ולא מאיומים סביבתיים מסוימים (2).

ביופידבק

ההסברים התיאורטיים לפחד מעכבישים

אחד מהתיאוריות המעניינות המנסות להסביר את הפחד מעכבישים הוא ההנחה שהפחד מתפתח מתוך רגישות עקבית למראה של בעל חיים, בפרט לקווים החלקים והלא מאוזנים של גוף העכביש (3). מחקר של סלהר ושות' (2013) הראה שילדים כבר בגיל שנתיים מגיבים עם חרדה מוגברת לתמונות של עכבישים, ואף פעמים שהם רק מתארים את המראה שלהם (3).

עוד הסבר אפשרי הוא שהפחד מעכבישים הוא תוצאה של תהליך אבולוציוני, בו התפתחה אצלנו תגובת חרדה לחיות שנחשבות למזיקות או מסוכנות. מחקר של Ohman, Flykt, & Esteves (2001) הראה שאנשים מגיבים בצורה חומרתית יותר לתמונות של עכבישים לעומת תמונות של פרחים, וכי התגובה הזו קיימת אפילו אם הם לא סובלים מארכנופוביה (5). ניתן להסיק מכך שאנשים מוכנים להגיב בצורה רגשית לעכבישים כאילו הם מהווים איום, אפילו אם הם לא מזיקים באופן ממשי (5).

פסיכופת

טיפולים בארכנופוביה

למרות שמדובר במצוקה נפוצה, ישנם טיפולים שהוכחו כיעילים בהתמודדות עם ארכנופוביה. מחקר מאת Öst, Salkovskis, & Hellström (1991) הראה, טיפול CBT יכול להקל באופן משמעותי על הפחד מעכבישים, וכי ההקלה ממשיכה גם שנים לאחר סיום הטיפול (4).

אוסט וחבריו מציעים טיפול בחשיפה הממוקדת לעכביש, ובכך מאפשר לאדם לפתח את ההתמודדות שלו עם האימה. מכיוון שהטיפול מתמקד באנשים המתמודדים עם פחדים ממוקדים, הוא מתאים במיוחד לאנשים שמתמודדים עם ארכנופוביה (4).

בנוסף, טיפול וירטואלי המתמקד בהתמודדות עם פחד מעכבישים גם הוכח כיעיל. מחקר של Garcia-Palacios, Hoffman, Carlin, Furness, & Botella (2002) הראה שהחשיפה למציאות וירטואלית של עכבישים יכולה להקל על הפחד מהם (6). טיפול זה נמשך מספר שבועות, ומטופלים מדווחים שהם מרגישים פחות פחד מעכבישים אחרי הטיפול.

איך מטפלים בחרדה?

סיכום

הפחד מעכבישים הוא תופעה מורכבת שנוצרת מתוך שילוב של גנטיקה, תנאים סביבתיים ותרבותיים, ורגשות פנימיים. למרות זאת, המחקרים מאפשרים לנו להבין טוב יותר את מנגנוני הפחד ואת הדרכים שבהן ניתן להתמודד עם הארכנופוביה.

ציטוטים

  1. Muris, P., & Merckelbach, H. (1996). A comparison of two spider fear questionnaires. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 27(3), 241-244.
  2. Davey, G. C. L. (1991). Characteristics of individuals with fear of spiders. Anxiety Research, 4(4), 299-314.
  3. Selar, K., Florian, J., & Riesch, R. (2013). Visual cues in the evolution of arachnophobia. Evolution and Human Behavior, 34(4), 272-278.
  4. Öst, L. G., Salkovskis, P. M., & Hellström, K. (1991). One-session therapist-directed exposure vs. self-exposure in the treatment of spider phobia. Behavior Therapy, 22(3), 407-422.
  5. Ohman, A., Flykt, A., & Esteves, F. (2001). Emotion drives attention: Detecting the snake in the grass. Journal of Experimental Psychology: General, 130(3), 466-478.
  6. Garcia-Palacios, A., Hoffman, H., Carlin, A., Furness III, T. A., & Botella, C. (2002). Virtual reality in the treatment of spider phobia: A controlled study. Behaviour Research and Therapy, 40(9), 983-993.

כל המחקרים האמורים נערכו על פי כללי האתיקה המדעית ועם אישור מראש של ועדת האתיקה המקומית, כך שניתן להתייחס לתוצאותיהם כנתונים נאמנים. עם זאת, כמו בכל מחקר מדעי, קיימת חשיבות גדולה לביצוע מחקרים נוספים כדי לבחון את תוקף הממצאים.

הפרעות שינה בגיל הרך

Arachnophobia 

כלי נגישות