עמוד הבית > חדשות > איך ניתן להפחית כעס בפעולה אחת פשוטה?
כעס

איך ניתן להפחית כעס בפעולה אחת פשוטה?

האם פעולות פשוטות יכולות באמת לסייע לנו להתמודד עם רגשות קשים כמו כעס? המחקר שנערך באוניברסיטת נגויה ביפן מציע גישה מעניינת: כתיבת תחושות הכעס על דף נייר ואז השמדתו. הגישה הזו, שבודקת את השפעת המעשה הפיזי של כתיבה והשמדה על רגשות הכעס, הובילה לתוצאות מרשימות שמראות ירידה משמעותית ברמות הכעס אצל מי שבחר להשמיד את הנייר שעליו כתב. לעומתם, מי ששמר את הנייר חווה רק ירידה קטנה בתחושת הכעס. מה עוד ניתן ללמוד מכך על הקשר בין פעולות פיזיות וניהול רגשות? וכיצד ניתן ליישם ממצאים אלו בחיי היום יום שלנו כדי לשפר את התמודדותנו עם רגשות שליליים?
8

במחקר שנערך באוניברסיטת נגויה ביפן, צוות חוקרים בראשות פרופסור נובויוקי קוואי גילה שיטה פשוטה אך יעילה מאוד לניהול כעס. השיטה הזו כוללת כתיבה של תחושות הכעס על דף נייר ואז השמדתו. המחקר התבסס על ניסוי שבו המשתתפים נדרשו לכתוב על דעתם לגבי בעיות חברתיות ספציפיות ולאחר מכן קיבלו משוב מזלזל ומעליב. המשוב הזה נועד לעורר תגובה רגשית חזקה של כעס. לאחר קבלת המשוב, המשתתפים נדרשו לכתוב את תגובותיהם ואת תחושותיהם הרגשיות, ואז לבחור אם להשמיד את הדף או לשמור אותו.

התוצאות מראות שמשתתפים שהחליטו להשמיד את הדף חוו ירידה משמעותית בתחושת הכעס, כאשר רבים מהם שבו למצבם הרגשי הרגיל לפני הניסוי. לעומת זאת, אלה ששמרו את הדף עם התגובות שלהם חוו ירידה נמוכה יותר ברמות הכעס. המחקר הזה מדגים את הפוטנציאל של פעולות פיזיות פשוטות, כמו כתיבה והשמדה, לשחרור רגשות שליליים ולשיפור התמודדות עם לחצים רגשיים.

מחקר

המחקר שבראשות פרופסור נובויוקי קוואי מהבית הספר למדעי ההתנהגות באוניברסיטת נגויה, יפן, פורסם בכתב העת המדעי "Scientific Reports" והתמקד בחקירת השפעת תהליכים פשוטים על הניהול וההקלה של רגשות כעס. במהלך הניסוי, המשתתפים נדרשו לכתוב דעות קצרות על נושאים חברתיים שנויים במחלוקת, כגון איסור עישון במקומות ציבוריים. לאחר כתיבת דעותיהם, קיבלו המשתתפים משוב על כתבותיהם שהיה בעל טון מבקר ומעליב, מה שנועד לעורר בהם תגובת כעס נפשית.

המשוב המעליב הוענק על ידי סטודנטים לדוקטורט שטענו להיות בודקים אך למעשה שימשו כ"צמחים" שהתוכנית שלהם הייתה לבדוק את ההשפעות הרגשיות של המשוב השלילי. לאחר קבלת המשוב, נדרשו המשתתפים לכתוב תגובה על מה שקראו, תוך שהם מתמקדים במה שעורר את רגשות הכעס בהם. ניתנה להם האופציה לבחור אם להשמיד את הנייר עליו כתבו באמצעות קריעה או שרידות, או לשמור את הדף בתיק.

התוצאות הראו כי המשתתפים שבחרו להשמיד את הניירות חוו ירידה משמעותית ברמת הכעס שלהם, כאשר רבים מהם חזרו למצבם הרגשי הראשוני לפני המשוב. לעומתם, המשתתפים ששמרו את הניירות חוו רק ירידה קלה ברמות הכעס. המחקר הזה מדגים את הפוטנציאל של פעולות פיזיות פשוטות לשחרור רגשות שליליים ומציע פתרון פרקטי ויעיל לניהול לחצים ורגשות בחיי היום יום.

Nobuyuki Kawai

פרופ' נובויוקי קוואי

תוצאות

התוצאות מהמחקר באוניברסיטת נגויה הראו שהמשתתפים אשר בחרו להשמיד את המסמכים שבהם נרשמו רגשותיהם הרגישו ירידה משמעותית ברמת הכעס שלהם, ובמקרים רבים, חזרו למצבם הרגשי שלפני המשוב השלילי. המשתתפים שקיבלו את המשוב השלילי ובחרו לשמור את הניירות שלהם, לעומת זאת, הרגישו רק ירידה קלה בתחושת הכעס. ממצאים אלה מדגימים כיצד הפעולה הפיזית של קריעה או שרידה של דף יכולה לסייע בשחרור מוחשי ומהיר של רגשות שליליים.

מעבר לכך, המחקר חשף גם כי השפעת הפעולה הפיזית אינה רק עניין של הפחתת רגשות באופן זמני, אלא יכולה להוביל לשינוי באופן שבו המשתתפים מתמודדים עם כעס באופן כללי. התוצאות עשויות להציע שבעת משבר רגשי, האפשרות לבצע פעולה פיזית שמסמלת 'השלכה' או 'ניקוי' של הרגש השלילי יכולה לפעול כאמצעי טיפולי שיכול לשפר את התמודדות האדם עם רגשות שליליים בעתיד.

הקשר התרבותי

המחקר באוניברסיטת נגויה לא רק חקר את השפעות של פעולות פיזיות על ניהול רגשות כעס, אלא גם הציע הסבר אפשרי למסורת היפנית העתיקה של "הקידאשיסארה". במסורת זו, המתרחשת במקדש היושי שבקיוסו, איצ'י, משתתפים רוסקים צלחות קטנות שעליהן מוטבעים סמלים של דברים שמכעיסים אותם. הפעולה של ריסוק הצלחות מסמלת שחרור והפטרה של הרגשות השליליים הקשורים לאותם דברים.

פעולה זו יכולה להביא להקלה רגשית משמעותית, שכן היא מאפשרת למשתתפים להתמודד ולשחרר רגשות באופן פיזי ומוחשי. החוקרים מציעים שהפעולה הפיזית של שבירת צלחות או השמדת ניירות בהקשר המחקרי, יכולה לפעול על דומה בהפחתת רגשות כעס ותסכול. התפיסה הזו מתמקדת בהבנה שפעולות פיזיות כאלו מספקות ערוץ לשחרור רגשי, ובכך מסייעות לאדם להרגיש תחושת הקלה ורוגע אחרי ביצוע הפעולה.

בנוסף, המחקר עשוי לתת דעת חדשה על איך תרבויות שונות משתמשות בטקסים ריטואליים כדי לנהל רגשות ולשפר את הבריאות הנפשית של האדם.

יישום מעשי

המחקר באוניברסיטת נגויה גילה קשר מעניין בין שיטות מודרניות לניהול כעס לבין המסורת היפנית העתיקה של "הקידאשיסארה". במסורת זו, שמתקיימת במקדש היושי, משתתפים רוסקים צלחות קטנות שמייצגות דברים שמטרידים או מכעיסים אותם. פעולה זו, שבה הרס פיזי משמש כאמצעי לשחרור רגשי, מתוארת כמשפיעה באופן משמעותי על הרווחה הנפשית של המשתתפים, ומספקת להם הקלה ושחרור מהכעס הצטבר.

החוקרים מניחים כי המעשה הפיזי של שבירת הצלחות מאפשר למשתתפים לחוות באופן מוחשי את תהליך הפריקה והניקוי של הרגשות השליליים. כמו כן, המחקר מצביע על הדמיון בין הפרקטיקה הזו לבין המצאה מודרנית של כתיבת הכעסים על נייר והשמדתו, שגם היא פועלת על אותו עקרון של הפרדה פיזית מהרגשות השליליים והשגת שחרור והקלה רגשית.

ממצאים אלה משלבים בין חכמת עתיקה לממצאים מדעיים עכשוויים ומציעים כי טקסים ריטואליים כאלה יכולים לשמש כלי יעיל לטיפול במצבים של לחץ וכעס בחברה המודרנית, תוך שימוש בפעולות פשוטות שנמצאות להיות בעלות השפעה עמוקה על הנפש.
 

תגובות
  • הייתי שמחה לקבלת קישור למחקר עצמו. חשוב מאד לפרסם גם את הקישור למחקר.
    תודה

    לי
    |
    10/05/2024 09:16
    • בכתבה יש קישור לכתב עת מדעי, יחד עם זה הוא בתשלום למנויים, כך שע"מ לקרוא את המחקר תצטרכי לרכוש מנוי.

      פסיכולוגים.קום
      |
      10/05/2024 09:20
  • ממש מעניין ומתכוונת לנסות זאת

    רונית
    |
    11/05/2024 11:31
    • דומה מאוד ל"תשליך" היהודי.

      אוקי מרושק
      |
      11/05/2024 11:34
      • שבירת חפצים לדעתי מסוכנת.ולא כדאי לדעתי לאמצה.כתיבה והשמדת הדף מנייר/וירטואלי יותר רלוונטיין לימינו.בהצלחה.

        מ.כ.פ.
        |
        11/05/2024 11:39
        • כל המשבר כלי בחמתו הרי זה כאילו עבד עבודה זרה,
          ייצוג הכלי כצובר אנרגיה של חלקי הנפש של האדם וסיגול הוצאת הכעס בשבירה מרגילה את הנפש א. שכלים חומריים שולטים בבריאה, ב. שזה לגיטימי לייצר הרס בתמורה לרצון שלילי הקיים בנפשנו במקום לתקן את המידה ולשלוט בעצמנו כפי הראוי לנזר הבריאה, אדם עם נשמה ושאר רוח,

          כתיבת הדברים נותנת מאידך מרחב זמן ומחשבה ומפרטת ומצמצמת את הרגשות לגדלן האמיתי, ואז השלכת הפתק, לא בכעס והשחתה, אלא כאקט סמלי של דילוג ושליטה בוגרת על רגש בלתי נשלט הוא אכן מדמה את אקט התשליך שהזכיר כאן אחד המגיבים.

          ההקבלה בקלות של הפסיכולוגים לאקטים שאינם דומים לאקט הכתיבה מוכיחה בפעם המי יודע כמה שפסיכולוג לא תמיד באמת מבין בציפור הנפש ועדינות של נשמה קדושה באדם,

          זאת מלבד שבכדי לייצר כתבה זה מגוחך לחזור חמש פעמים על אותם דברים ללא שינוי פעם ככותרת, פעם ככותרת משנה, פעם כהקדמה לכתבה, פעם כגוף הכתבה, ופעם כסיכום וסיום הכתבה, זה חכמה קטנה כמו שקוראים לזה אצלינו.

          תודה.

          מאיר
          |
          12/05/2024 04:49
          • כתבה מאוד מעניינת ואני מאמץ את
            הגישה הזאת כמובן שיש גם דרכים אחרות כמו עיסוק במשהו מעניין ופעילות גופנית שעושה טוב לגוף ולנפש.

            יפתח
            |
            12/05/2024 06:31
            • צריך מחקר בשביל זה
              ????
              אני עושה את זה שנים !!!
              ולא רק אני
              כל מי שעבר אי פעם סדנה למימוש עצמי ניתקל בעצת הזהב הזו
              לגבי כתיבת הרגשות כמות שהן לקרוא ולהשמיד ...

              ענת
              |
              13/05/2024 03:34
              כלי נגישות