עמוד הבית > חדשות > כשלים דיאלקטים במצבי פוסט טראומה
כשלים דיאלקטים במצבי פוסט טראומה

כשלים דיאלקטים במצבי פוסט טראומה

האם אנשים הסובלים מפוסט טראומה מתמודדים עם קשיים בוויסות רגשי בשל שינויים הורמונליים? כיצד רמות הקורטיזול הנמוכות משפיעות על יכולת החזרה לרגיעה בסיסית לאחר טראומה? מחקרים בתחום הפוסט טראומה מצביעים על כך שאנשים הסובלים מטראומה ממשיכים להפריש כמויות של הורמוני דחק גם הרבה אחרי שהסכנה הממשית חלפה. רמת הקורטיזול (הורמון דחק שתפקידו להחזיר אותנו למצב רגיעה) נמצאה ברמה נמוכה בקרב הסובלים מפוסט טראומה, מה שמונע מהם לחזור לרמת הרגיעה הבסיסית גם אחרי שהאיום הוסר. כיצד זה משפיע על התנהגותם הרגשית והנפשית של המתמודדים עם טראומה, ואיך ניתן לעזור להם לווסת את רגשותיהם? מאמר זה ידון בשאלות הללו ובמיומנויות השונות שיכולות לעזור למתמודדים עם פוסט טראומה למצוא את האיזון בין קטבים רגשיים שונים.
avatarד"ר רוית מרום | 07/11/2023 14:22

כשלים דיאלקטים במצבי פוסט טראומה

חוקרים בתחום הפוסט טראומה מצאו כי אנשים הסובלים מטראומה ממשיכים להפריש כמויות של הורמוני דחק, גם הרבה אחרי שהסכנה הממשית חלפה. רמת הקורטיזול (הורמון דחק שתפקידו להחזיר אותנו למצב רגיעה) נמצאה ברמה נמוכה בקרב הסובלים מפוסט טראומה. הדבר גורם לכך שמי שחווה טראומה לא יכול לחזור לרמת הרגיעה הבסיסית, גם אחרי שהאיום הוסר .

השערה והשלכות

ההשערה היא שזו הסיבה לכך שהמתמודדים עם טראומה מתקשים לווסת את רגשותיהם ומתאפיינים במעברים קיצוניים בין קטבים, הקשורים לפעילות מערכות אלו . בטיפול DBT אנו לומדים לאזן ולווסת את המצבים הקיצוניים אשר לעיתים קרובות מחבלים ופוגעים ביכולת לבנות חיים יציבים, מלאים ומספקים .

דילמות דיאלקטיות בסיסיות האופייניות לפוסט טראומה

  • ניתוק/דיסוציאציה <———> דריכות יתר
  • קיפאון/שיתוק <———> התפרצות
  • קהות רגשית <——> הצפה רגשית
  • תגובתיות <—–> רומינטיביות
  • כניעות/ביטול עצמי <———> שתלטנות/תוקפנות

מיומנויות הקשיבות, עמידות למצוקה, ויסות רגשות, יעילות בינאישית וחשיבה דיאלקטית (שביל הזהב) יכולים לעזור לנו למצוא את האיזון בין כל אחד מהקטבים הללו .

עבודה על ציר ניתוק/דיסוציאציה <—–> דריכות יתר

מיומנות הקשיבות: מודעות וקבלה לצורך ריפוי טראומה

מכיוון שטראומה לא מעובדת מאוחסנת באופן סומטי, עבודת הטראומה מתחילה בתשומת לב לגוף . מיומנות הקשיבות מתייחסת הן למודעות והן לקבלה של הרגע הנוכחי. מיומנות זו חשובה במיוחד מכיוון שאם עברנו חוויות טראומתיות בחיינו אנו עלולים להרגיש תקועים גם בעבר וגם בעתיד בו זמנית, בעוד שהריפוי מתרחש בהווה .

כדי ליישם את מיומנות הקשיבות, נתחיל בזיהוי התחושה הגופנית, נלמד לשאת ולקבל אותה, גם אם היא אינה רצויה לנו, ננסה להבין את הסיבה לעוררות או הקפאון, ובאמצעות תיקוף עצמי, נחמול ונטפח דפוסי התמודדות יעילים, המשרתים את מטרותינו .

Recognize- זיהוי
Allow- קבלה
Investigate- הבנה
Nurture- טיפוח

עבודה על ציר תגובתיות <—–> רומינטיביות

בעזרת פיתוח חשיבה דיאלקטית

חוויות טראומטיות מובילות לעיתים קרובות לדפוסים קיצוניים של תגובתיות, כלומר פעולה מתוך דחף, או רומינטיביות המתאפיינת ביתר חשיבה או "חפירה" אין סופית שלרוב מלבה את האש ולא מקדמת . המיומנויות הדיאלקטיות הבאות עוזרות לסגל דפוסי חשיבה מאוזנים יותר:

  • בעד ונגד
  • עבודה על איזון מחשבתי (מחשבה—> מחשבה הפוכה—> חזרה לאֶמצַע) .

עבודה על ציר קיפאון/שיתוק <—–> התפרצות

באמצעות מיומנויות עמידות למצוקה

מאחר שקיימת נטייה לנוע בקיצוניות בין תת-תגובה לתגובת יתר, בעיקר בחשיפה לטריגרים, מיומנויות עמידות למצוקה עוזרות לנו למצוא דרכים מאוזנות יותר לנהל את תגובותינו למצוקה . בפרט, אנחנו לומדים להכין מבעוד מועד "ארגז כלים" או "ערכת עזרה ראשונה" להתמודדות במשבר, כתזכורת נגישה לתפקוד מאוזן יותר. בנוסף, אנו משתמשים בדמיון על מנת לשפר את תפיסת המסוגלות להתמודדות עם מצבים אלו (Cope ahead) .

עבודה על ציר קהות רגשית <——> הצפה רגשית

באמצעות מיומנויות הויסות הרגשי

מאחר שקיימת נטייה לנוע בקיצוניות בין חוסר רגישות לרגישות יתר, מיומנויות הויסות הרגשי יכולות לעזור לנו למצוא דרכים מאוזנות יותר לטפח את רגשותינו .

תחשבו על התייחסות לרגשות כמו אל קבלת אורחים.

שלבים לוויסות רגשי: מקבלת אורחים רגשיים להתמודדות עם סבלנות נגמרת

  1. הכנת הבית: נבין את הקשר בין הרגלי אכילה, שינה, פעילות גופנית ושימוש בחומרים ליכולתנו "לארח" את הרגשות שלנו .
  2. ברור הפתיחות: נבחן את התפיסות והאמונות שלנו לגבי רגשות וכיצד הן משפיעות על האופן בו אנו מתייחסים לרגשות שלנו .
  3. הנעת הזמן: נלמד כיצד להנעים את זמננו ואת זמנם של האורחים באמצעות צבירת חוויות נעימות בטווח הקצר והארוך .
  4. כלים לפתרון בעיות: נלמד מה לעשות כשנגמרת לנו הסבלנות באמצעות כלים כמו בדיקת העובדות והיפוך הדחף לפעולה (Opposite Action) .

עבודה על ציר כניעות/ביטול עצמי <—> שתלטנות / תוקפנות

באמצעות מיומנויות ליעילות בינאישית

מאחר שקיימת נטייה לנוע בקיצוניות בין דרישה לשליטה מוחלטת, תוך הכחשת קיומו של האחר, לבין פסיביות/תלות המפעילה את הסביבה, מיומנויות היעילות הבינאישית עוזרות לנו למצוא דרכים מאוזנות יותר לנהל את מערכות היחסים שלנו . מיומנויות אלו מסייעות לנו לבקש או לסרב באופן המחזק את הסיכוי שנקבל את מה שרצינו, תוך שמירה על הקשר והכבוד לעצמנו. כמו כן, נוכל לברר את סדר העדיפויות שלנו בכל סיטואציה, כלומר, מה כרגע חשוב לי יותר?

  • השגת המטרה
  • שמירה על יחסים קרובים
  • נאמנות והגנה על הכבוד לעצמי

לפי סדר העדיפויות שנקבע, נשתמש במיומנות המתאימה .

טיפול DBT ותסמיני טראומה

למרבה האירוניה, מטופלים עם תסמיני טראומה רבים, כגון דיסוציאציה, התמכרות והתנהגויות אובדניות, נתפסים כלא מתאימים לטיפול באמצעות מודלים טיפוליים רבים של טראומה . טיפול DBT מספק למטפל ולמטופל את הכלים הדרושים כדי להתייצב ולהתארגן כדי להמשיך בעבודת טראומה עמוקה יותר .

מקורות:

  1. Yehuda, R., & Seckl, J. (2011). Stress-related psychiatric disorders with low cortisol levels: a metabolic hypothesis. Endocrinology, 152(12), 4496-4503.
  2. Wessa, M., & Rohleder, N. (2007). Endocrine and inflammatory alterations in post-traumatic stress disorder. Expert Review of Endocrinology & Metabolism, 2(1), 91-122.
  3. McFarlane, A. C. (2010). The long-term costs of traumatic stress: intertwined physical and psychological consequences. World Psychiatry, 9(1), 3-10.
  4. Linehan, M. M. (2018). Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder. Guilford Publications.
  5. Herman, J. L. (2015). Trauma and recovery: The aftermath of violence--from domestic abuse to political terror. Hachette UK.
  6. Van der Kolk, B. A. (2014). The body keeps the score: Brain, mind, and body in the healing of trauma. Penguin Books.
  7. Reutter, K. (2020). The Dialectical Behavior Therapy Skills Workbook for PTSD. New Harbinger Publications.
כלי נגישות