עמוד הבית > חדשות > הטיפול האחרון של פרויד
הטיפול האחרון של פרויד

הטיפול האחרון של פרויד

סרט חדש ומרתק מציג פגישה בדיונית בין שתי דמויות חשובות שהשפיעו עמוקות על התרבות המערבית: סי. אס. לואיס, סופר וחוקר נוצרי, וזיגמונד פרויד, האב המייסד של הפסיכואנליזה, ברקעה של מלחמת העולם השנייה. הסרט בוחן את המפגש הדמיוני של שני עולמות תודעה שונים, מתרכז בדיאלוגים פילוסופיים ודתיים ומציע חוויה אינטלקטואלית עמוקה ומעוררת מחשבה. דרך דמיון ספרותי עשיר, הוא מאתגר את הצופים לחשוב מחדש על אמונה, סבל והמאבקים האישיים המעצבים את הקיום האנושי. הסרט יוצא לאקרנים החל מ-20 ביוני 2024.
avatarPsychologim.com | 08/05/2024 09:44
0

הטיפול האחרון של פרויד (Freud's Last Session), ברקעה של מלחמת העולם השנייה, דמיינו פגישה דרמטית ומרתקת שתי דמויות חשובות שהשפיעו עמוקות על התרבות המערבית: סי. אס. לואיס, סופר וחוקר נוצרי מפורסם, וזיגמונד פרויד, האב המייסד של הפסיכואנליזה. הפגישה הבדיונית מתרחשת שני ימים לאחר פרוץ המלחמה, בעיצומו של משבר עולמי ואישי שמשפיע על שני הגברים בצורות שונות. מדובר בתקופה של אי וודאות, פחד ומתח, שבה כל אחד מהם מנסה למצוא משמעות ותקווה בעולם שנראה הולך ומתמוטט. לואיס, שעבר לאחרונה מאתאיזם לנצרות, מחפש אחיזה באמונה כדי להתמודד עם הזוועות שהוא ראה במהלך מלחמת העולם הראשונה ומה שהוא חושש שיחזור במלחמה השנייה. מנגד, פרויד, שכבר בגיל מבוגר ובמצב בריאותי רעוע, מתמודד עם האיומים הנובעים מהעלייה לשלטון של הנאצים באוסטריה והפליטה לבריטניה. בהקשר זה, הפגישה בין שני האישים מהווה לא רק דיון על עקרונות אלא גם מפגש של תמיכה, הבנה וחיפוש אחר דרכים להתמודד עם המציאות הקשה.

הטיפול האחרון של פרויד | הטריילר בעברית

דיון על קיומו של אלוהים

הדיון בין שני המוחות הגדולים נפתח בנושא עמוק ומרכזי שמעורר מחלוקת רבה: קיומו של אלוהים. פרויד, שכידוע התנגד בתוקף לרעיון הדתי ופיתח תיאוריה שלפיה הדת היא אובססיה נוירוטית שמשמשת כמנגנון הגנה נפשי, מתמודד עם המעבר החדש והמפתיע של לואיס מאתאיזם לנצרות. פרויד מתייחס לדת כאל מנגנון הכחשה וניתוק מהמציאות, בעוד לואיס מציע נקודת מבט אחרת לגמרי. לדבריו, האמונה באלוהים אינה רק עניין של פילוח נפשי, אלא מענה אמיתי ומהותי לחיפוש האנושי אחר משמעות עמוקה ואוניברסלית בחיים. הוא מדגים כיצד האמונה הזו משפיעה על כל היבטי חייו, מהפילוסופיה שהוא פותח ועד ליצירותיו הספרותיות, שבהן הוא משלב אלמנטים דתיים ומיתולוגיים לכדי סיפורים המשקפים את מאבקי האדם וחיפושו אחר תכלית. השיח בין שני המחשבים מתעמק לא רק בשאלות הפילוסופיות של האמונה אלא גם בהשלכותיה הפרקטיות על החיים היום-יומיים והבחירות האישיות והמוסריות של הפרט.

טראומה וקרב

לאחר הפתיחה התיאולוגית והפילוסופית של הדיון, השיחה בין לואיס ופרויד עוברת לעסוק בחוויות הטראומתיות של לואיס במהלך שירותו כחייל במלחמת העולם הראשונה. אותן חוויות, שצבעו את תפיסותיו הפילוסופיות והדתיות, מעוררות עניין רב אצל פרויד, המומחה לנפש האנושית בעקבותיו של פגיעה נפשית. פרויד, שחקר את תופעת טראומת הקרב והשפעותיה הנפשיות, מוצא עצמו מושך לדון ולנתח את הקשר העמוק בין החוויות הללו לבין התפתחותו הרוחנית והאינטלקטואלית של לואיס.

במהלך הדיון, פרויד מציע תובנות מתוך התאוריה הפסיכואנליטית על איך טראומות יכולות להשפיע על התפיסה העצמית ועל קבלת החלטות פילוסופיות ודתיות. הוא מביא בחשבון את האופן בו פגיעות נפשיות עמוקות יכולות להניע אדם לחיפוש אחר משמעות גבוהה יותר, משמעות שלואיס מצא בדת הנוצרית. לעומת זאת, לואיס מתאר את החוויות הללו כקריטיות בתהליך התבגרותו הרוחנית ובהבנתו את תפקיד הסבל והטראומה בהתפתחות האישיות והנשמה.

דיון זה מחבר בין הפסיכואנליטי לפילוסופי בדרך שמדגימה את ההשפעה המרכזית שיש לחוויות אישיות על התפתחות מחשבתית ורוחנית. פרויד, עם גישתו האנליטית לפסיכולוגיה, ולואיס, עם פרשנותו המתוחכמת של הדת והמוסר, מציעים זווית ראייה רחבה ומורכבת על הדרכים בהן אנו מעבדים ומשלבים את הטראומות בחיינו.

ג'י.אר.אר. טולקין וה-Inklings

כאשר השיח בין לואיס ופרויד מתרחב, הוא מתמקד בהשפעה המשמעותית של חבריו של לואיס, ובמיוחד ג'י.אר.אר. טולקין והקבוצה הספרותית המוכרת בשם "ה-Inklings". הקבוצה הזו, שכללה סופרים וחוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, שיחקה תפקיד מרכזי בהתפתחותו האינטלקטואלית והרוחנית של לואיס. במפגשים של הקבוצה, שהתקיימו בקביעות בחדר קטן בפאב האיגל והילד, ניהלו החברים דיונים ערניים על ספרות, פילוסופיה, ותיאולוגיה.

לואיס מתאר בהתלהבות את השיחות העמוקות עם טולקין, שלא רק עזרו לו לפתח את עמדותיו הדתיות, אלא גם השפיעו על גישתו הפילוסופית כלפי הספרות והיצירה. דמויות כמו טולקין, שהיה קתולי מובהק, הפגינו כיצד אפשר לשלב בין חיי אמונה לבין יצירה אמנותית וספרותית. הדיאלוגים הללו הביאו להתפתחות עמוקה יותר של רעיונותיו של לואיס על כוחה של הספרות לבטא ולחקור עקרונות מוסריים ודתיים.

בנוסף, חלק מהשיחות בקבוצת ה-Inklings כללו ביקורת ספרותית הדדית, שבמהלכה חברי הקבוצה קראו וביקרו את יצירותיהם עוד בטרם פורסמו. לואיס מזכיר כיצד חוות הדעת של טולקין ושאר החברים תרמו לכתיבת ספריו ועזרו לו להבהיר ולעמוק במסרים שרצה להעביר ביצירותיו. השפעה זו ממחישה את החשיבות של קהילה תומכת ומאתגרת בתהליך היצירתי והאינטלקטואלי.

קשרים משפחתיים ואישיים

מעבר לפילוסופיה והליטרטורה, השיח בין לואיס לפרויד נכנס לתחום האינטימי והאישי עוד יותר, כאשר הם מתחילים לדון בקשרים האישיים והמשפחתיים שהם חווים. פרויד פותח בתיאור של התלות הפתולוגית של בתו, אנה פרויד, אליו. תלות זו, לפי תיאוריו, מהווה דוגמה לאופן שבו הקשרים המשפחתיים יכולים להשפיע על הפסיכולוגיה האישית ולהוביל לפיתוח תלות נפשית שכוללת דימויים עצמיים נוקשים ומערכות יחסים מורכבות. הוא משתף את לואיס בדיאלוגים שהיו לו עם אנה ואיך הם חקרו יחד את הגבולות בין תמיכה אבהית לבין פיתוח עצמאות פסיכולוגית.

לצד זה, פרויד מספר על דורותי ברלינגהאם, שהצטרפה לחיי המשפחה כבת זוגה של אנה והשפיעה רבות על הדינמיקה המשפחתית. הוא מתאר איך הקשר בין אנה לדורותי פתח בפניו חלון לחשיבה על האופן שבו קשרים אישיים יכולים לתמוך בפיתוח אישיותי ולהוות גורם מרפא בחיים של אדם, אפילו בתוך סביבה מורכבת ולעיתים פתולוגית.

הדיון על קשרים אישיים ומשפחתיים הולך ומתעמק ומוביל לשיח על האופן שבו קשרים אלו משפיעים על התפתחות האישיות ועל בחירות החיים שאנו עושים. לואיס מתייחס לשיחה זו כאל הזדמנות להבין איך עקרונות דתיים ומוסריים שהוא מאמין בהם משפיעים על יחסי האדם הקרובים בחייו ומדגים איך דמויות מהספרות והתנ"ך שהוא חוקר משקפות את התמודדויות אלה. השיח נעשה כלי לחקירה של הקשר בין תיאוריה למעשה, בין פסיכולוגיה לפילוסופיה, ומדגים את הדרך שבה קשרים אישיים ומשפחתיים יכולים להכתיב ולהעצים את מסלול חיינו.

תום דרך והשפעה עתידית

הסיפור מגיע לשיאו הטרגי ברגע שבו זיגמונד פרויד, דמות ראשית ומובילה בעולם הפסיכואנליזה, מתמודד עם מחלת הסרטן בפה שלו, כאב שבסופו של דבר מוביל אותו לקחת את חייו בצורה טרגית. האירוע הזה מהווה נקודת זעזוע ומשבר, אך גם מחזק את התמודדות האישית והפילוסופית עם נושאים של סבל וקיום.

מאידך, סי. אס. לואיס, שמתמודד גם הוא עם אתגרים רבים, ממשיך לפתח את קריירתו הספרותית והופך להיות דמות מרכזית בתחום הספרות הנוצרית. תקופה זו בחייו מובילה אותו ליצירת סדרת "נרניה", המשקפת את השילוב של דימויים דתיים ומיתולוגיים עם הרפתקאות ספרותיות שמשמשות השראה לדורות של קוראים. המקור להשראה זו מגיע מקבלת הילדים הפליטים שהוא אירח בביתו במהלך המלחמה, דבר שהזין את דמיונו והעשיר את הסיפורים שכתב.

במקביל, חייו של אנה פרויד ודורותי ברלינגהאם מציעים דוגמה נוספת להשפעה העמוקה של אנשים על החברה והתרבות. שתי הנשים, שחיו יחד במשך עשרות שנים, הפכו לדמויות משפיעות בתחום הפסיכולוגיה, במיוחד בפסיכולוגיה של הילד, ותרמו רבות להבנה ולטיפול בצרכים הנפשיים של ילדים ומתבגרים.

מאמר זה מציע הצצה לדיון פיקטיבי עמוק ומרתק שבו שני ענקים אינטלקטואליים מתמודדים עם שאלות הגדולות של החיים והקיום. השיח בין פרויד ללואיס מגלם את המפגש שבין תחומים שונים של הוגה דעות, ומבהיר כיצד אנשים יכולים להשפיע על עולמות המחשבה, הספרות והמדע בצורה משמעותית ומתמשכת.

תגובות
    כלי נגישות