עמוד הבית > חדשות > איך לנצח נרקיסיסט ?
 איך לנצח נרקיסיסט

איך לנצח נרקיסיסט ?

כשמדובר בהתמודדות עם נרקיסיסטים, האם אי פעם הרגשתם לכודים במערכת יחסים שבה הכל סובב סביב אדם אחד? האם חוויתם תחושת תסכול כשניסיתם לבטא את הצרכים והרצונות שלכם אך נתקלו בחוסר הבנה או התעלמות? האם תהיתם כיצד ניתן להתמודד עם תחושת הזכאות, המניפולציות והחוסר אמפתיה המאפיינות את הנרקיסיסט? במאמר זה נבחן את מאפייני הנרקיסיזם ונציע גישות וכלים מעשיים להתמודדות עם נרקיסיסטים, במטרה לעזור לכם לשמור על עצמכם ועל רווחתכם הנפשית.
avatarPsychologim.com | 23/05/2024 16:28

איך לנצח נרקיסיסט ? נרקיסיזם הוא תכונת אישיות המתאפיינת בתחושת חשיבות עצמית מופרזת, צורך מתמיד בהערצה וחוסר אמפתיה כלפי אחרים. תכונה זו נקראת על שמו של נרקיסוס מהמיתולוגיה היוונית, שהיה כל כך מאוהב בעצמו עד שהפך לסמל לאהבה עצמית מופרזת. נרקיסיזם מופיע ברמות שונות באוכלוסייה, אך כשהוא מתבטא בצורה קיצונית, הוא עשוי להוביל להפרעת אישיות נרקיסיסטית (Narcissistic Personality Disorder - NPD).

לפי ה-DSM-5, ההפרעה מתאפיינת בתחושת גדלות עצמית, פנטזיות על הצלחה בלתי מוגבלת, כוח, חוכמה, יופי, או אהבה אידיאלית, תחושה של זכאות, צורך מתמיד בהערצה והכרה, נצלנות ביחסים בין-אישיים, חוסר אמפתיה, קנאה באחרים או אמונה שאחרים מקנאים בהם, והתנהגות יהירה ומתנשאת. מאפיינים אלו יוצרים קושי משמעותי ביחסים בין-אישיים ויכולת לתפקד באופן נורמטיבי בחברה. במחקרים נמצא כי נרקיסיזם קשור לסוגים שונים של התנהגויות בעייתיות, כמו חוסר יציבות רגשית, התנהגות תוקפנית, ומניפולציה בין-אישית. נרקיסיסטים עשויים להיראות כריזמטיים ובטוחים בעצמם בתחילה, אך לאורך זמן התנהגותם הפוגעת גורמת לאנשים להתרחק מהם ולהרגיש מנוצלים.

מחקרים על נרקיסיזם

מחקרי העבר בנושא נרקיסיזם מצביעים על כך שהפרעת אישיות נרקיסיסטית אינה רק בעיה אישית, אלא גם משפיעה על הסובבים אותם. במחקר שנערך באוניברסיטת פרינסטון, נמצא שנרקיסיסטים מציגים בתחילה התנהגות כריזמטית ומושכת, אך בטווח הארוך אנשים נוטים להתרחק מהם בגלל התנהגותם המניפולטיבית והלא-אמפתית (Paulhus, 1998). מחקרים נוספים מראים שנרקיסיסטים נוטים ליחסים לא יציבים, ולעיתים קרובות יש להם קושי לשמור על קשרים קרובים לאורך זמן (Miller et al., 2010).

מאפיינים מרכזיים של נרקיסיסטים

כדי להבין כיצד להתמודד עם נרקיסיסטים, חשוב להבין את המאפיינים המרכזיים שלהם. הבנת מאפיינים אלו תסייע בזיהוי הנרקיסיסטים בסביבתכם ותספק כלים להתמודדות איתם בצורה מושכלת.

תחושת זכאות

נרקיסיסטים מרגישים שמגיע להם יחס מיוחד והם מצפים מאחרים להיענות לדרישותיהם ללא עוררין. תחושת זכאות זו נובעת מהתחושה העמוקה שהם טובים יותר מאחרים ומגיע להם יותר מאחרים. הם עשויים לדרוש יחס מיוחד בעבודה, במשפחה, ובחיי החברה, ולעיתים קרובות מגיבים בכעס ובזעם כשאינם מקבלים את מה שהם רוצים. מחקרים מצביעים על כך שתחושת הזכאות המוגברת של נרקיסיסטים מובילה לעיתים קרובות להתנהגויות תוקפניות ובלתי מתחשבות (Bushman & Baumeister, 1998).

היעדר אמפתיה

אחת התכונות הבולטות ביותר של נרקיסיסטים היא היעדר אמפתיה. נרקיסיסטים מתקשים להרגיש ולהביע רגשות כלפי אחרים, מה שהופך אותם לאדישים לצרכים ולרגשות של אחרים. הם מתקשים להבין את נקודת המבט של אחרים ולחוש חמלה כלפיהם. מחקרים הראו שנרקיסיסטים מפגינים פעילות מוחית נמוכה יותר באזורים הקשורים לאמפתיה (Fan et al., 2011), מה שמסביר את הקושי שלהם לחוש ולבטא אמפתיה.

מניפולציה וניצול

נרקיסיסטים נוטים להשתמש באנשים אחרים להשגת מטרותיהם האישיות. הם משתמשים במניפולציות רגשיות, תחמונים ושקרים כדי להשיג את מה שהם רוצים. במחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה, נמצא שנרקיסיסטים נוטים להשתמש בטכניקות מניפולטיביות כדי לשלוט באחרים ולהשיג את מטרותיהם (Jonason & Webster, 2010). הם עשויים להשתמש במחמאות מזויפות, איומים מרומזים או רגשות אשמה כדי לגרום לאחרים לפעול לטובתם.

תחושת גדלות עצמית

נרקיסיסטים מאמינים שהם יוצאי דופן ויחודיים, ומתייחסים לעצמם כאל גדולים וחשובים יותר משאר האנשים. תחושת הגדלות העצמית הזו מובילה אותם לחשוב שהם זכאים ליחס מיוחד ולהזדמנויות שאין לאחרים. הם מצפים להכרה ולהערצה מתמדת, ולעיתים קרובות משווים את עצמם לאנשים אחרים ומאמינים שהם טובים יותר מהם. מחקרים מצביעים על כך שתחושת הגדלות העצמית הזו קשורה לרמות גבוהות של הערכה עצמית אבל גם לחוסר יציבות רגשית (Rosenthal & Hooley, 2010).

גישות להתמודדות עם נרקיסיסטים

התמודדות עם נרקיסיסטים יכולה להיות מאתגרת, אך קיימות גישות וכלים שניתן להשתמש בהם כדי להפחית את השפעתם השלילית ולהגן על עצמכם. נבחן כמה גישות מרכזיות בהתמודדות עם נרקיסיסטים ונביא המלצות מעשיות לכל אחת מהן.

הבנת הדינמיקה

הבנת הדינמיקה שבין הנרקיסיסט לסביבתו היא צעד חשוב בהכנה להתמודדות עמו. נרקיסיסטים יכולים להיות כריזמטיים ומושכים בתחילה, אך לאורך זמן הם נוטים להתגלות כמניפולטיביים ובלתי אמפתיים. מחקרים מראים שהבנת הדינמיקה הזו יכולה לסייע בזיהוי נרקיסיסטים מוקדם יותר ובפיתוח אסטרטגיות להתמודדות עמם. לדוגמה, מחקר שנערך באוניברסיטת פרינסטון הראה שנרקיסיסטים מציגים בתחילה התנהגות כריזמטית ומושכת, אך בטווח הארוך אנשים נוטים להתרחק מהם בגלל התנהגותם המניפולטיבית והלא-אמפתית (Paulhus, 1998). הבנת דינמיקה זו יכולה לסייע בזיהוי נרקיסיסטים ובפיתוח אסטרטגיות להתמודדות עמם.

הצבת גבולות ברורים

הצבת גבולות ברורים ואיתנים היא אחת הדרכים היעילות ביותר להתמודד עם נרקיסיסטים. חשוב להבהיר לנרקיסיסט מהם הגבולות שלכם ולהתעקש על שמירתם. נרקיסיסטים מכבדים פחות את גבולותיהם של אחרים, ולכן יש להבהיר להם את הגבולות באופן חד-משמעי ולשמור עליהם. מחקרים מראים שנרקיסיסטים נוטים להתעלם מגבולות ולנסות לפרוץ אותם, ולכן חשוב להיות עקביים ואיתנים בהצבת הגבולות (Kernis & Sun, 1994). לדוגמה, אם נרקיסיסט מנסה ללחוץ עליכם לעשות משהו שאינכם מעוניינים בו, עליכם לעמוד על שלכם ולהגיד לא בצורה ברורה וללא הסברים נוספים.

אי-שיתוף פעולה במניפולציות

נרקיסיסטים נוטים להשתמש במניפולציות כדי לשלוט ולהשיג את מטרותיהם. כדי להתגבר על זה, חשוב לזהות את הניסיונות למניפולציה ולא לשתף פעולה איתם. אם נרקיסיסט מנסה לגרום לכם להרגיש אשמים או מחויבים לעשות משהו שאינכם מעוניינים בו, עליכם להתעלם מהמניפולציה ולפעול לפי החלטותיכם. מחקר שנערך באוניברסיטת ג'ורג'יה הראה שאנשים שמסרבים להגיב למניפולציות של נרקיסיסטים מצליחים לשמור על האוטונומיה שלהם ולצמצם את ההשפעה השלילית של הנרקיסיסט (Morf & Rhodewalt, 2001). לדוגמה, אם נרקיסיסט מנסה לשכנע אתכם לתת לו כסף בטענה שהוא זקוק לעזרה דחופה, עליכם לבדוק את העובדות ולהתייעץ עם אחרים לפני קבלת החלטה.

שמירה על עצמאות רגשית

מחקרים מצביעים על כך ששמירה על עצמאות רגשית ופסיכולוגית חשובה מאוד בהתמודדות עם נרקיסיסטים. אם אתם מצליחים לשמור על האיזון הרגשי ולא לאפשר לנרקיסיסט לערער אתכם, זה יפחית את כוחו עליכם. נרקיסיסטים נוטים להשתמש במניפולציות רגשיות כדי לשלוט באחרים, ולכן חשוב לשמור על יציבות רגשית ולא לאפשר להם להשפיע עליכם. מחקר נוסף הראה ששמירה על עצמאות רגשית ופסיכולוגית חשובה מאוד בהתמודדות עם נרקיסיסטים. אם אתם מצליחים לשמור על האיזון הרגשי ולא לאפשר לנרקיסיסט לערער אתכם, זה יפחית את כוחו עליכם (Campbell, Foster & Finkel, 2002). לדוגמה, אם נרקיסיסט מנסה לגרום לכם להרגיש חסרי ערך או לא מספיק טובים, עליכם לזכור את הערך האמיתי שלכם ולא לתת לדבריו להשפיע עליכם.

קבלת עזרה מקצועית

לעיתים, התמודדות עם נרקיסיסט עשויה לדרוש עזרה מקצועית. טיפול פסיכולוגי יכול לספק תמיכה וכלים להתמודדות עם ההשפעות השליליות של נרקיסיסט. מטפל מקצועי יכול לעזור לכם לזהות את דפוסי ההתנהגות של הנרקיסיסט ולספק לכם כלים להתמודדות עמם. מחקרים מראים שטיפול פסיכולוגי יכול לסייע בצמצום ההשפעות השליליות של נרקיסיסטים ולסייע בהתמודדות עם המתח והלחץ שהם יוצרים (Kohut, 1971). לדוגמה, אם אתם מרגישים שאתם מאבדים את הכוח שלכם מול נרקיסיסט, מטפל יכול לעזור לכם לפתח אסטרטגיות להתמודדות ולשמור על העצמאות הרגשית שלכם.

סיכום

נרקיסיסטים מהווים אתגר משמעותי בשל התנהגותם המניפולטיבית והחוסר אמפתיה שלהם. עם זאת, באמצעות הבנת הדינמיקה, הצבת גבולות, אי-שיתוף פעולה במניפולציות, שמירה על עצמאות רגשית ופנייה לעזרה מקצועית, ניתן להתמודד איתם בהצלחה. מקורות ומחקרים מהימנים מצביעים על כך שגישות אלו יכולות לסייע בהפחתת ההשפעה השלילית של נרקיסיסטים על חייכם.

מקורות:

  • Paulhus, D. L. (1998). Interpersonal and intrapsychic adaptiveness of trait self-enhancement: A mixed blessing?. Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1197.
  • Kernis, M. H., & Sun, C. R. (1994). Narcissism and reactions to interpersonal feedback. Journal of Research in Personality, 28(1), 4-13.
  • Morf, C. C., & Rhodewalt, F. (2001). Unraveling the paradoxes of narcissism: A dynamic self-regulatory processing model. Psychological Inquiry, 12(4), 177-196.
  • Campbell, W. K., Foster, C. A., & Finkel, E. J. (2002). Does self-love lead to love for others? A story of narcissistic game playing. Journal of Personality and Social Psychology, 83(2), 340.
  • Bushman, B. J., & Baumeister, R. F. (1998). Threatened egotism, narcissism, self-esteem, and direct and displaced aggression: Does self-love or self-hate lead to violence?. Journal of personality and social psychology, 75(1), 219.
  • Fan, Y., Wonneberger, C., Enzi, B., de Greck, M., Ulrich, C., Tempelmann, C., ... & Northoff, G. (2011). The narcissistic self and its psychological and neural correlates: an exploratory fMRI study. Psychological Medicine, 41(8), 1641-1650.
  • Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: A concise measure of the dark triad. Psychological Assessment, 22(2), 420.
  • Miller, J. D., Campbell, W. K., & Pilkonis, P. A. (2007). Narcissistic personality disorder: Relations with distress and functional impairment. Comprehensive Psychiatry, 48(2), 170-177.
  • Kohut, H. (1971). The Analysis of the Self. New York: International Universities Press.
כלי נגישות