עמוד הבית > חדשות > 8 גישות אינטגרטיביות לטיפול בדיכאון
8 גישות אינטגרטיביות לטיפול בדיכאון

גישות אינטגרטיביות מהסוג הזה יעילות ל- 60-70% מהאנשים הסובלים מדיכאון.
avatarPsychologim.com | 16/11/2022 14:46

אם בני המשפחה או החברים שלכם אומרים שאתם נראים מדוכאים, יתכן מאוד והם צודקים. כאב ודפרסיה לעיתים קרובות הולכים יחד יד ביד, כאשר כאב נחשב הן לתסמין והן לגורם של דיכאון. אבל זה לא אומר שהכאב שאתם מרגישים אינו אמיתי, או "שהכול בראש שלכם.”

למעשה, כאבי ראש, כאבים בגוף, וכאבי גב הינם תסמינים של דיכאון אפשרי. לכן אל תתנו לאף אחד להמעיט בערך הכאבים שאתם מרגישים. בעוד שקיים מרכיב רגשי גדול לכאבים אותו עשוי הגורם הרפואי להפריד מהדיכאון או החרדה, לא משנה אם הכאב הינו פיזי או רגשי; קשר הגומלין הוא האמיתי והוא זה שגורם ללקות. למעשה, שחרור אמיתי מתרחש רק כאשר אתם מטפלים הן בתסמינים הרגשיים והן בתסמינים הגופניים של הדיכאון.

לכן כל כך חשוב לי בזמן שאני פוגש מטופלת שסובלת מכאבים, להעריך אותה כאדם שלם – ולא רק להתמקד בכאבים שלה.

גישות בריאותיות אינטגרטיבית (משלבות)

ההערכה היא שכאשר משלבים בין התערבות תרופתית והתערבות התנהגותית, הדבר יעיל בטיפול של 60% עד 70% מאותם אנשים הסובלים מדיכאון, וחלק ניכר מזה נובע פשוט כתוצאה מקבלת טיפול (כלומר: אפשק הפלצבו). בנוסף, התערבויות תרופתיות יכולות לעתים לגרום לתופעות לוואי ואסורות לנטילה על ידי מטופלים מסוימים (כגון נשים בהריון). שילוב בין השימוש בהתערבויות משלימות המבוססת על ראיות מספק אפשרויות נוספות עבור אותם מטופלים המחפשים התערבויות טיפוליות שאינן מערבות שימוש בתרופות או שעבורם צורות הטיפול הקונבנציונליות אינן צולחות או אינן רצויות.

1. טיפול באור

במסגרת טיפול באור, אתם יושבים מול מנורה (שלרוב מכונה בשם תיבת אור) הפולטת אור שדומה לאור שמש טבעי. בשיטת הטיפול באור לרוב עושים שימוש עם אנשים הסובלים מהפרעה רגשית עונתית (הנקראת לפעמים בשם בלוז חורפי או SAD) אולם עשויה גם להועיל כשיטת טיפול בדיכאון קליני. אור שנפלט מהמנורה משפיע על החומרים הכימיים שבמוח, הקשורים למצב רוח ולשינה.

עדות:

סקירה שיטתית וניתוח על (סיכום של מחקרים) לגבי השימוש בשיטת הטיפול באור עבור מטופלים הסובלים מדיכאון לא עונתי מצאה שלא רק שלטיפול באור יש תופעות לוואי מזעריות, אלא שמטופלים דיווחו על שיפור משמעותי בתסמיני דיכאון.

מחקר המסתכל את ההשפעה שיש לטיפול באור על איכות השינה ועל הדיכאון בקרב מבוגרים השוהים בבתי טיפול לטווח ארוך גילה כי נראה שיפור משמעותי בתסמינים של דיכאון בקרב אותם נבדקים שהשתתפו במחקר.

2. אימון גופני

אימון גופני הוכח כגורם לשיפור הקוגניציה, מצב הרוח, הוויסות הרגשי, והתפקוד המוטורי. פעילות גופנית יכולה גם לשפר ולהגביר את האינטראקציה החברתית (במידה והיא מבוצעת יחד עם אנשים אחרים) ואת תחושת המסוגלות העצמית. מרפאת Mayo (וארגונים אחרים) תומכים בשימוש בפעילות גופנית לניהול תסמינים בקרב אנשים הסובלים מדיכאון.

עדות:

סקירה שיטתית של ניסויים אקראיים של תוכניות אימון גופני מצאה שפעילות אירובית בעצימות בינונית בצורה מבוקרת בתדירות של שלוש פעמים בשבוע למשך תשעה שבועות הביאה לידי שיפור בתסמיני הדיכאון.

ניתוח על של ניסויים מבוקרים אקראיים עם מספר כולל של 977 משתתפים מצא כי האימון הגופני נחשב לדרך יעילה לשם טיפול בדיכאון ונחשב לתוספת שימושית להתערבויות באמצעות תרופות.

3. יוגה

מחקרים רבים מעידים על היתרונות שיש לטיפול ביוגה, אימון גוף-נפש הקיים מזה מאות שנים, כאמצעי טיפול במגוון רחב של מצבים הקשורים לבריאות – בעיקר לחץ, בריאות הנפש (כולל דיכאון), וטיפול בכאב.

עדות:

מחקר אקראי מבוקר שכלל 38 מבוגרים הסובלים מדיכאון קל עד בינוני גילה כי שמונה שבועות של התערבות באמצעות יוגה הביאו לידי ירידה בתסמיני הדיכאון הקליני.

סקירה שיטתית של ניסויים מבוקרים אקראיים המביטים על התערבויות באמצעות יוגה כדרך טיפול בדיכאון מצאה שיוגה גורמת לשיפור בתסמיני דיכאון וגם בצורך בנטילת תרופה נגד דיכאון.

תכנית התערבות באמצעות יוגה, המבוססת על מודעות,  הנמשכת 12 שבועות עבור נשים שסובלות מדיכאון מצאה כי בהשוואה לאותם מטופלים שהשתתפו בקבוצת הליכה, אלה שהשתתפו בקבוצת היוגה דיווחו על שיעורים נמוכים הרבה יותר של מחשבות (תסמין שכיח במקרה של דיכאון).

4. מדיטציה של מודעות

מדיטציה נחשבת לפרקטיקה הכוללת הפעלת שליטה על הנשימה באופן מודע וטיפול באופן לא שיפוטי ברגע הנוכחי. המדיטציה מייצרת השפעות פיזיולוגיות וכימיות מרובות כגון ירידה בקצב הלב, ירידה בלחץ הדם וירידה ברמת הקורטיזול (הורמון הלחץ.

עדות:

ניתוח העל של גישות המבוססות על מודעות מצא שהן מפחיתות באופן משמעותי את תסמיני הדיכאון והגיעו למסקנה שהן נחשבות לגישה מבטיחה לטיפול באנשים הסובלים מדיכאון קליני.

ניתוח על וסקירה שיטתית המסתכלים על טיפול קוגניטיבי בדיכאון, המבוסס על מודעות, מצאו כי אותם מטופלים שחוו שלוש או יותר אפיזודות של דיכאון היו עדים לירידה משמעותית בחזרתן של האפיזודות.

5. דיקור סיני

דיקור סיני הינו טיפול שבו איש מקצועי מיומן שעבר הכשרה, הנקרא בשם מדקר סיני, גורם לגירוי של נקודות ספציפיות על העור הנקראות בשם נקודות דיקור, בדרך כלל בעזרת מחט. גירוי של נקודות דיקור מגביר את שחרורם של החומרים הכימיים כגון אנדורפינים (משככי כאבים טבעיים) בגוף ובמוח. חומרים כימיים אלה עשויים להשפיע ישירות על הכאב שחווה אותו אדם.

עדות:

ניתוח על של שימוש בדיקור סיני בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון לטיפול בדיכאון, מצא כי השילוב הזה יעיל יותר מהשימוש בתרופות נוגדות דיכאון בלבד.

מחקר דמה (פלצבו) מבוקר אקראי, עם סמיות בודדת הסתכל על ההשפעה שיש לטיפול בהתערבות באמצעות דיקור סיני, הנמשכת 12 שבועות, על איכות החיים של מטופלים הסובלים מדיכאון. המחקר מצא כי אותם נבדקים שהשתייכו לקבוצת הדיקור הסיני הראו שיפור משמעותי בשמונה מתוך תחומי איכות החיים כולל תפקוד גופני, כאבים, אנרגיה, תפקוד חברתי ורגשי ובריאות הנפש.

6. תרפיה (טיפול) במוסיקה

טיפול במוזיקה נחשב להתערבות קלינית מוכרת היטב, העושה שימוש במוסיקה במסגרת התהליך הטיפולי במטרה לסייע למטופל לזהות ולהתמודד עם הבעיות החברתיות, הקוגניטיביות, הרגשיות או הגופניות.

עדות:

ניתוח על שבוצע לאחרונה, אשר פורסם במאגר המידע של Cochrane, לגבי ביקורות שיטתיות, מצא כי טיפול במוזיקה בשילוב עם טיפולים קונבנציונליים, מביא לידי שיפור בתסמיני הדיכאון ויעיל יותר מאשר שימוש בטיפולים קונבנציונליים בלבד.

סקירה שיטתית וניתוח על של ניסויים מבוקרים ואקראיים המסתכלים על ההשפעה שיש לטיפול במוסיקה על מטופלים קשישים מצאו כי טיפול במוסיקה הביא לידי שיפור בתסמיני הדיכאון של מטופלים קשישים.

7. תרפיה (טיפול) באמנות

טיפול באמנות הוא צורה של התערבות קלינית העושה שימוש באמנות כדרך הביטוי והתקשורת העיקרית. המטפל באמנות עושה שימוש ביצירתיות על מנת לסייע בהשגת מטרות אישיות ומטרות הקשורות לטיפול. המטופל עושה שימוש באמנות במטרה לחשוף את הרגשות שלהם באותו רגע או להתייחס לחוויה או למצב שהתרחש בעבר. כשאנשים חווים רגשות עזים, מורכבים או מבלבלים, השימוש באמנות בסביבה טיפולית יכול לסייע להם ללמוד אודות, לנהל ולהעביר את רגשותיהם בדרכים בהן השפה לא מצליחה לעשות זאת. אינכם חייבים להיות אמנים מוכשרים או מנוסים על מנת ליהנות מהיתרונות שיש לטיפול באמנות.

עדות:

ניתוח על המסתכל על ההשפעה שיש לטיפול באמנות על מטופלות חולות בסרטן השד הסובלות מדיכאון, חרדה ועייפות מצא כי בקרב אותן מטופלות שהשתתפו במפגשי ההתערבות במסגרת הטיפול באמנות, נראתה ירידה בכל שלושת התסמינים.

ניסוי מבוקר אקראי המבצע הערכה של תוכנית טיפול באמצעות אמנות בידיים שכלל 79 מבוגרים הסובלים מדיכאון בינוני עד חמור מצא שעד לסיום המחקר, נראו שיפורים משמעותיים בקרב המטופלים.

8. צמחי מרפא ותוספי מזון

כל אלה כרוכים בלקיחת צמח או בנטילת גלולה, בדרך כלל דרך הפה, במטרה או לשמור על או לשפר את בריאותו של האדם. צמחי המרפא ותוספי המזון השכיחים ביותר לשימוש כדרך טיפול בדיכאון הם:

• John's wort

• זעפרן

• חומצות שומן אומגה 3 (שמן דגים)

•  MSM (מתיל-סולפוניל-מתאן)

•  5HT (5-הידרוקסיפטופן)

•  SAMe (S-אדנוסיל מתיונין)

הבנתן של גישות משלימות ומשלבות

טיפולים קונבנציונליים מטפלים בדיכאון והרופא או הגורם הטיפולי הראשוני שלכם סבורים להמליץ או להציע לכם תחילה את השימוש בטיפולים האלה. בדרך כלל, יציעו לכם להתחיל לקחת תרופות, למרות הראיות הקיימות כיום מראות כי גישות טיפוליות ללא תרופות כגון שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT) מצליחים באותה מידה ומלווים במספר קטן יותר של תופעות לוואי. עם זאת, יתכן והביטוח שלכם אינו מכסות טיפול ב- CBT.

במידה והגישות הקונבנציונליות עושות את העבודה ואתם חשים שביעות רצון מהן, ייתכן ואין צורך בטיפול CBT. במידה והן יעילות באופן חלקי בלבד, גורמים לתופעות לוואי שאינן מקובלות עליכם, או במידה ואתם מעדיפים גישה של טיפול עצמי בדיכאון בצורה עמוקה ומקיפה יותר, תשקלו לעשות שימוש בגישות משלבות. גישות משלימות ומשלבות רבות נחשבות לבטוחות ויעילות. לקבלת מידע נוסף, אנא בקרו במרכז הארצי לבריאות משלימה ומשלבת במכון הבריאות הארצי.

יידעו תמיד את ספקי השירות הרפואי שלכם בכל הקשור לסוגי הטיפולים בהם אתם עושים שימוש לשיפור בריאותכם. לעולם אין לבצע שינויים שבתרופות שאתם נוטלים ללא התייעצות עם ספקי הבריאות שלכם. אם הרופא שלכם אינו יודע אודות או מציע חלק מהנהלים המשלימים והמשלבים המתוארים במדריך זה, העבירו לו או לה עותק ותשאלו אם אתם יכולים לעבוד אתו או איתה על מנת לשלב אותם לצד הטיפול הקונבנציונלי המקובל. בדרך זו, שניכם בונים תהליך בריאותי הוליסטי יותר לריפויה של מחלה כרונית.